PMC:n mielestä vain atl takaa vähäsäröisen ja ulotteikkaan toiston alimpiin taajuuksiin asti, myös suuremmilla äänenpaineilla. Nimet
34
Metropolis, Deutsche Gramophon, Decca ja Harmonia
Mundi puhuvat puolestaan. Kotelovirityksen lisäbonuksena keskialueen selkeyskin ehostuu, mikä on sangen toivottua
tarkkailukäytössä, mutta eipä tuosta haittaa liene kotioloissakaan.. Kuin myös myöhemmin
mukaan PMC-porukkaan päätyneiden musiikkialan
supertähtien, Stevie Wonderin, Princen, Queen-kitaristi Brian Mayn ja Kraftwerkin näkyminen valmistajan referenssilistalla, joista viimeksi mainittu käyttää
studiossaan lippulaivamallia hieman pienempää
IB2:sta. Vain tunnetuimmat alan toimijat ja starat
mainitakseni, erikseen elokuvaäänen parissa ahertavien tahojen merkitystä väheksymättä.
PMC:n suunnittelufilosofian peruspilarina on alusta asti toiminut transmissiolinjan hyödyntäminen.
Periaatteella on toki hieno nimikin: Advanced Transmission Line, atl, jolla tarkoitetaan perinteisen, nykyisin suhteellisen harvan valmistajan käyttämän
koteloviritysmenetelmän jalostusasteen nostamista
mm. raportti
PMC-tehdasvierailu sekä Metropolis ja Fluid Mastering -studiot
Teksti: Jaakko Eräpuu Kuvat: Mauri Eronen
Missiona monitorit
Lontoon liepeillä Lutonissa kaiuttimia koti- ja
ammattikäyttöön valmistava PMC kutsui
Hifimaailman delegaation tutustumaan
tuotantoonsa. Vierailu ulottui myös
maineikkaiden Metropolis-studioiden tiloihin
ja Fluid Masteringiin, joissa PMCmonitorikaiuttimet pääsevät tosi toimiin.
PROFESSIONAL Monitor Companyn tarinan alku
ajoittuu vuoteen 1990, jolloin BBC:n musiikkituotannoissa työskennellyt Peter Thomas ja hänen kaverinsa
Adrian Loader tyytymättöminä yleisesti käytettyihin
tarkkailumonitoreihin päättivät kehitellä jotain parempaa. bassoelementin takasäteilylinjan mitan, muodon ja huolellisen vaimennuksen avulla. Kehittelyn tuloksena syntyi vuotta myöhemmin aktiivinen kolmitiemonitori BB5A, jollaisen johdannainen kuuluu yhä nousevalla kasvukäyrällä etenevän PMC:n valmistusohjelmaan.
Kookas studiomonitori herätti siinä määrin myönteistä huomiota, että sen käyttäjäkunta laajeni suhteellisen nopeasti Thomasin entisestä työnantajasta
BBC:stä musiikki- ja elokuvaäänitysstudioiden kautta
levy-yhtiöihin ja yksittäisiin muusikkoihin
PMC IB2 matkalla
testikoppiin.
4. Ammattimalleissa käytetyn viisituumaisen kalottikeskiäänisen
demppaus sekä jakosuodinkomponenttien testaus ja
sorttaus hoidetaan myös omissa tiloissa.
PMC:n logistiikka osoittautui kokoonpanohallin
täyttöastetta vasten tarkasteltuna toimivaksi. Referenssiyksilöt
kaikista valmistetuista kaiuttimista
pitävät huolen siitä,
että soundi pysyy
kartalla vuodesta
toiseen.
3. Dsp, 5.1 kuin myös oem-valmistus tulevat
perinteikkyyden ja omien mallien rinnalle.
Teknologiasta puheenollen, PMC:n aktiivikaiutinten kehitystyössä on jo pitkään vaikuttanut maineikas
yhteistyökumppani, kanadalainen Bryston, jonka vahvistimien ympärille on ollut hyvä rakentaa järeitä toistimia. Puolivalmiita kaiuttimia ei ollut paikalla tungokseen asti.
Edes varsin suosituiksi osoittautuneita Twenty-sarjalaisia. Kyllä. PMC toimii myös Brystonin maahantuojana &
jakelijana Brittein saarilla.
1. Tonge tulee kuitenkin ohimennen maininneeksi, että uudet ja ajanmukaiset tuotantotilat ovat hakusessa, ja muutto voi hänen mukaansa tapahtua piankin. Peter Thomas sattui olemaan visiitin aikoihin lomalla, joten kysymyksiin kaiuttimien teknisistä ratkaisuista vastaili Ollie,
Keith Tongen avustuksella.
5
Tehdaskierroksella kävi ilmi, että alihankkijoilla teetettyjen koteloiden ja kaiuttimien komponenttien yhteensaattaminen on pitkälti käsityötä. PMC:n tulevaisuudensuunnitelmiin kun kuuluu
olennaisena osana uusimman teknologian hyödyntäminen sekä ammattipuolella että kotiin suunnatuissa
malleissa. Matkanjohtaja
Hirvikunnas ja PMC:n
Mike Picanza tutkivat
jakosuotimen aihiota.
5. Atl:n anatomiaa.
Periaate on kaikissa
PMC-kaiuttimissa
sama, toteutus on
sovellettu jokaiseen
malliin erikseen.
35. PMC on jo vuosia sitten laajentanut tuotesortimenttinsa kotihifinkin kattavaksi. Valmistusvuorossa Twenty.24
-kaiutinten kiiltomusta rivistö.
2. Isän valvovan silmän
alla toki, kuten PMC:n sisäpiiriin kuuluva markkinointipäällikkö Keith Tonge asian ilmaisee.
Sekä Twenty- että fact-mallistot ovat menestyneet
hyvin alan lehtien testeissä, vaikka eivät taannoin erityisiä intohimoja Hifimaailman testaajien keskuudessa herättäneetkään.
Lutonista lähtee
PMC:n myyntijohtaja Mike Picanza hahmotteli yrityksen henkilökunnan määrän vajaaksi neljäksikymmeneksi kun hän johdatteli vierailijoita yrityksen toimitiloihin Lutonissa, Lontoon liepeillä. raportti
1
3
2
4
Kotioloissa. Fact-sarjan lippulaiva, kolmiteinen 12, valmistui vasta viime kevään Münchenin
messuille. Yrityksen 20-vuotista taivalta juhlistamaan valjastettu
Twenty-sarja ja sen yläpuolelle suunniteltu fact-sarja
viimeisimpinä tulokkaina. Sen tuotekehittelyyn liittyy muuten tietty
perhepoliittinen sivujuonne, sillä kaiuttimen R&Dteamia johti Thomas Jr, Ollie
raportti
PMC:n tuotantotilat sekä Metropolis ja Fluid Mastering -studiot
1
3
2
4
Voimalasta kajahtaa
Tunnetuin PMC:n paikallisista asiakkaista lienee Metropolis, Fritz Langin klassikkoelekuvan mukaan nimetty studiokompleksi, joka on konstruoitu vanhan
hiilivoimalan tiloihin. Isoja PMC-torneja täydentävät lähikenttämonitorit vaihtelivat
KRK:sta, Yamahan NS-kymppien kautta Elaciin.
Metropoliksen masterointosaston nimekkäimmät
professionaalit Tim Young ja Ian Cooper ovat työstäneet mm. Queen,
Eric Clapton, Rolling Stones, Madonna, Lady Gaga,
Amy Winehouse, Adele?ja tietysti Michael Jackson,
jonka saattueen mukana taloon autotallin kautta päässyt fanilauma oli aiheuttaa kunnon katastrofin.
Neljän äänitysstudion/miksaamon lisäksi vanha
voimala kätkee uumeniinsa viisi masterointiyksikköä,
36
musiikkitaltioiden viimeistämöä, jotka on varustettu
PMC:n monitorikaiuttimin. Äänittämöjen tarkkaamoissa valttia näytti olevan yhä Genelec.
Masterointitarkkaamoiden elektroniikka-osastolla
esiintyi vanhaa, koeteltua analogiaa (Sontec, Manley)
ja uutta digiä (Weiss, TC-Electronics). Tutustumiskierrosta vetävä, paikan nykyisiin
omistajiin kuuluva Ian Brenchley pudottelee nimiä nimien perään kuljettaessaan vieraita läpi talon. Nick Caven, Peter Gabrielin, Van Morrisonin, Kate Bushin ja Iggy Popin äänitteitä julkaisukuntoon, kuin myös Massive Attackin Mezzaninen ja Jeff
Beckin viimeisimmän, jotka ovat aikoinaan päätyneet
monen hifistinkin referenssilevyjen joukkoon.. Läntisen Lontoon Chiswickissä
sijaitsevan studioryppään historia on legendoilla ladattu
Toinen Metropoliksen viritetyistä
Neuman VMS 80
-vinyylinkaivertimista.
6. PMC:n sisäisen
kaapelin ulkoinen
olemus on letkeä.
2. BB5-XBD-A -tornit masterointitarkkaamossa, ja kaikki
kuuluu.
5
5. Ollie Thomas,
toisen polven tuotekehittelijä, isänsä
poika.
3. Metropoliksen
Studio A, muunneltavaa akustiikkaa
monenlaisen musiikin tarpeisiin. Järeät bassoelementit liikuttivat ilmaa vatsanpohjaa kutkuttavasti, ja näytteiden tuotannolliset ominaispiirteet, efektit, panoroinnit ja kerroksittaisuudet välittyivät vaivattomasti, ilman että
aistittavissa olisi ahtamisen tai hyökkäävyyden tuntua.
8
8. Ja kyllähän sitä pääsi kurkistamaan
melkein solistin sieluun asti. Puhumattakaan levyn
tuottaneen teknovelho Guy Sigsworthin synataivaan
taakse ulottuvasta soundimaailmasta.
Studiokierroksen jälkeinen, pikainen vierailu
PMC:tä myyvssä hifibuotiquessa mahdollisti tutustumisen fact kasin sointiominaisuuksiin. ?Aika monta
metriä Solid State
Logic -äänipöytää?,
tuumaa mies, jolla
on kokemusta vähän
lyhyemmistä vastaavista.
6
7
Yhdessä masterointiyksiköistä Hifimaailman kisajoukkue pääsi vihdoin kuulostelemaan, miltä ne
hehkutetut, uusimman sukupolven BB5-XBD-A -aktiivimonitorit oikein soundaavat. Lupaukset 17 hertsiin ulottuvasta bassotoistosta alkoivat hetken päästä vaikuttaa jopa
uskottavilta. raportti
1. Aktiivitoteutuksen
elektroniikkaräkki.
Järeät custombassoääniset edellyttävät voimaa ja
vääntömomenttia.
4. Mittakaavana Jaakko,
Teppo, Keith ja Ian.
7. Ja kyllähän ne
kaiken kuulleen kultakorvankin mielestä soivat vakuuttavasti. Vaikka äänenpaineet ajoittain lähentelivätkin sakkorajaa, toisto ei puuroutunut pätkääkään. The Power House,
vanha voimala,
johon Metropolisstudiot on sisäänrakennettu, henkii
viktoriaanista tunnelmaa.
Edelläolevan kaltaiset tunnot todentuivat myös
Metropoliksen lähettyviltä löytyvän Fluid Masteringin
tarkkaamossa, jossa megaPMC:t laitettiin demoamaan, millaista jälkeä samaisessa tilassa oli saatu aikaiseksi Alison Moyetin uusimman The Minutes -levyn parhaaksi. Skarpistihan
tuokin musiikkia toisti, joskin pientä hajontaa aiheuttavin elkein. Kaksi kolmasosaa delegaatiosta piti soundia hieman kirkaanpuoleisena?
37